قول

خبر هاااام ||

« الشات مضيعة للوقت و المال .. و نشر فساد إجتماعي يؤثر على المجتمع»

الجمعة، 6 يناير، 2012

شات قناة رحاب أف أم , قناة رحاب أف ام



قناة متخصصة في الشات و راديو على الانترنت و على الفضائية


برامج و ناس رايحة و ناس جاية و حب و صداقة و صدق و كذب و 


هنا و هناك و ألوان برامج و أسماء حلوة و أسماء مش حلوة و برنامج مثل عبد الله العربي و النصائح عن الحب و كلامه حلو عبد الله و نصائحه في كثير من الأحيان مناسبة


و كلام طاير و إن اعتمدت على اتصالات المشاهدين و رسائل المشيتين و لكن كالعادة يخرج من بين الحلو شيء وحش وهو العلاقات الخاصة عبر الهواتف و الكاميرات الفيديو كول و الانترنت 


و علاقات مشبوهة من متزوجات و متزوجين و وعود كاذبة بالزواج و حب عبر الصوت فقط


و مآسي كثيرة و لازلت مصر ان شات التلفزيون له مميزات و لكن مع الأسف عيوبه اكبر حيث يضر مباشرة بالأسرة المصرية


عبر الجهاز الخطير المسمى الوبايل و الذي أصبح لا غنى عنه


و لكن لو وضعت ضوابط ربما تقلل من بشاعة الذنوب المرتكبة و شباب 


يضيع عمره في وهم كبير و حب كبير و بنت لم يراها أو ربما بعثت له صورة 


أو ربما شاب يظل يحي بنت و يتسلى بها و تكتشف في النهاية انه متزوج 


أو يرفض الارتباط بها بعد ان اعطته كل ما تمنى و فيتسائل عقله


و يقول لنفسه كأي شاب عاقل .. أكيد البنت دي عملت كده مع شباب غيري ..


لأه يا عم انا أروح اتزوج بنت اكون عارفها و عارف اهلها كويس


مش هاتزوج بنت عرفتها على الشات 


و هي اكيد اتعرفت على كثير و الموبايل سهل امور كثيرة


و بالنهاية معظم القصص في الحب تنتهي بآلام عظام


و بمشكلات نفسية تصيب البنات و الشبان على حد سواء


و تفكير البنت أيضا ربما تريد التعرف على شاب تكون واثقة منه قبل أن تعطيه حبها و قلبها


و برنامج ايناس دليفري البنت اللي طالما تسخر من الزواج و تتهم الزواج بان فيه العيب و ليس فيها


و تقول ابعد عن الشر و غنيله


و طبعا ربما تمزح و هي تمثل بنات كثيرة فشلت في الارتباط


فترمي التهم جزافا هنا و هناك مرة السبب هو الزمن مرة السبب هو الشباب العمي


مش شايفين انوثتها


مرة ظروف شغلها


و مرة كذا و كذا و لكنها من جواها طبعا تتمنى لو تستقر بالزواج


و لكنها بذكائها تحول الموضوع لنكته حتى لا يصيبها الاحباط و هي تقدم البرنامج


فتحبط من يستمعون عليها


و الشلة كلها .. و برامج رياضية و فنية و موسيقية 


و دينية


هي اذاعة تقدم مادة متميزة 


و لكن دوما يلاحقها عيوب شات التلفاز الذي 


ينتج مشكلات اجتمناعية نتيجة لتعارف ناس قليل منها صادق و الكثير كاذب


و من رواد الشت أسير الشهد


و هو يعد من تاريخ شات روتانا زمان و طرب و غيرها فقد


عبر كل انواع الشات برا و بحرا و جوا


و انتقل من مكان لأخر كأي مرتاد للشات


و الغلبية مثله إلا من المشيتين الجدد


من الطلبة و الطالبات


و اخيرا اتمنى ان يحفظ الله بناتنا و شبابنا وز ان نستفيد و نتسلى و لا نضر و لا نصاب بضرر











هناك 141 تعليقًا:

  1. بحب وللة قنات رحاب اف ام

    ردحذف
    الردود
    1. وانا بموت فى رحاب اف ام

      حذف
  2. ليس الحب كم كان

    ردحذف
    الردود
    1. اذا جالك الحب فانتظر الخيانة

      حذف
  3. الحب شيئ ليس بلوجود لقنهو اتعدم من القلوب

    ردحذف
  4. الرجــل لا يــخــرج من حــيــآة آلــمــرأة , ♥ , ألآ آذا كــآن لديه إمـــرأة آخــرى ...!!
    والــمرأة لاَ تخـــرجْ مـن حَـــيـاةِ ألــرجــل , ♥ , ألآ إِذا آنعـــدمت آلثقه فـيـه...!! ؟

    ردحذف
  5. هااااااى ممكن تسجل اسمى جوجو عصفور
    هذه مملكتى ان اجبر احد الدخول بها لكنى اجبر المتواجدين فيها على احترام قوانينها

    ردحذف
  6. هااااااى ممكن انضم ليكوا انا شيكو
    واكون سعيد لو انضميت ليكوا

    ردحذف
  7. البقاء لله لاهلي مصر

    ردحذف
  8. لا الة الا الله سيدنا محمد رسول الله

    ردحذف
  9. اريد الانضمام

    ردحذف
  10. ممكن انضم

    ردحذف
  11. هاااااااى فية اصدقاء ممكن احكى معهم

    ردحذف
    الردود
    1. اكيد يانور :)

      حذف
  12. انا نوووور عايزة اسجيل اسمى و السلام على كل الموجودين

    ردحذف
  13. انا محمد عايز اسجل اسمى

    والسلام لكل الموجودين

    ولأحلى كنترول فى الدنيا

    ردحذف
  14. هاااااااااااااااااى انا هشام من الجيزة مساْ الخير على كل الموجودين الصراحة ده احلى كنترول فى الدنيا

    ردحذف
  15. هااااااااااااااااااااى انا دودو وحابه اكون صديقه ليكم

    ردحذف
  16. هاى انا حنين ممكن اتعرف عليكم

    ردحذف
  17. انا بحب قنا رحاب اف ام

    ردحذف
  18. انا بحب رحاب اف ام مكن تسدلوني عندكم بنت مصر

    ردحذف
  19. بمسى على حسام حسن

    ردحذف
  20. كسم اي حد هنا

    ردحذف
  21. انا عايز اخش على الشات بتاع القناه

    ردحذف
  22. محمد رشاد الهواري26 يونيو، 2012 4:06 م

    لا اله الا الله محمد رشول الله

    ردحذف
  23. هااااااااااااااااي :( keroooooo ĶèŔòòòòò

    ردحذف
  24. اناعاوزة اعرف ازاى ادخل علي شات القناة

    ردحذف
  25. ممكن التسجيل الملاك الحزين

    ردحذف
  26. نا عايزة اعرف ازاى ادخل فى شات قناة رحاب اف ام

    ردحذف
  27. انا عاوز اعرف ازاى اعمل شات على هذة القناة

    ردحذف
    الردود
    1. وانا كمان يا اسلام عايزة اعرف ازاي ادخل علي الشات
      انا متابعة

      حذف
    2. ياريت اي حد هنا يفهمنا ازاي نعمل شات

      حذف
    3. انسان مجروح7 سبتمبر، 2013 2:21 م

      وانا كمان عاوز اعرف ازاى

      حذف
  28. بحبك يا سارة

    ردحذف
  29. هاى انا كاتى بمسى على جميع الموجدين

    ردحذف
    الردود
    1. مساء الخير عليكي انا احمد من بني سويف

      حذف
    2. انسان مجروح7 سبتمبر، 2013 2:22 م

      احلى مسا عليكى يا كاتى

      حذف
  30. هاى تحيه الى صحبت عمرى دودو

    ردحذف
  31. اناعايزة اعمل شات اعمل اية

    ردحذف
  32. بحبك اووى يا عزه وبموت فيكى يا احلى عزه حبيبك محمد ابراهيم فرنسا

    ردحذف
  33. ممكن التسجيل باسم مجروح من حبيب الروح

    ردحذف
  34. السلام عليكم انا عاوز اسجل معاكم

    ردحذف
  35. هاى انا عاوذ اعمل ايميل على شات القناة

    ردحذف
  36. احلى قناة رحاب اف ام

    ردحذف
  37. السلام عليكم

    ردحذف
  38. القناه جامده اخر حاجه بس ممكن اغنية ياحبيبتي يامصر بليز كنتروووووووووووول

    ردحذف
  39. ملاك الحب الحزين5 يناير، 2013 9:29 م

    بأسم الصحاب
    بأسم ردايفه 1_9_2013
    خيري_بندق_الشبراوي_الشيخ_المناعي
    @دعبس_حامد_عمرو_حسن_ابواميره
    احلي دفعه ربنا يسترها ويعدهلنا علي خير يارب
    كلو يدعي ويقول امين
    اااااااااااااامين

    ردحذف
  40. ملاك الحب الحزين5 يناير، 2013 9:33 م

    باسم الصحاب باسم بلد الرجاله باسم الاصول
    الــــــــــــشبراويـــــــــه
    احب اقول
    من محمد خيري الي اغلي الناس
    جرحتيني كسرتي قلبي
    رجعتيلي كسرت عينك
    ومعرفه الرجاله كنوز
    بمسي علي كل الرجاله علي الشرقاويه و الغرباويه والاسكندراني وكل بلد فيها رجاله بس

    ردحذف
  41. السلام عليكم انا ممكن اشارك فى الشات انا اسمى ملك الصحراء ممكن تضيفونى للشات

    ردحذف
  42. بمسى على كل اصحاب القناه اللى منورنا

    ردحذف
  43. انا بحب ونفسي اعرف اكره ممكن اعرف اعمل ايه

    ردحذف
  44. السلام عليكم انا رحمة عايزه اعرف ازاى ادخل على الشات فى هذه القناة

    ردحذف
  45. انا عايزه اكون صديقة القناة واتعرف ع الاصدقاء بس مش عارفه اعمل شات ازاى

    ردحذف
  46. انا عاوزه اشترك علي شات رحاب اف ام على التلفاز

    ردحذف
  47. اهلين فيكم جميعا راما

    ردحذف
  48. مسا الهنا عليكم جميعا

    ردحذف
  49. تصبحححححححححححححون على خير

    ردحذف
  50. هااااااى ممكن انضم ليكوا انا ندى
    واكون سعيده لو انضميت ليكوا

    ردحذف
  51. انا لؤي ممكن بنت للصدقة الجادة20

    ردحذف
  52. اسفة على كل الجروح بودعك وامشى واروح مااقدر اجامل خاطرى والدموع تسكن ناضرى

    ردحذف
  53. بحب رحاب اق ام

    ردحذف
  54. انا بحب خطيبتى اوى والحب احلى حاجه فى الدنيا لانى شفت فيها اللى مش لاقيه فى بنات كتير واجمل حاجه فى الجواز انه يتبنى على الحب والتفاهم وانا بقولها بحبك اوى اوى ومااقدرش استغنى عنك

    ردحذف
  55. انا عاوز اعرف ازاى اعمل شات على هذة القناة

    ردحذف
  56. هاى قناة الرحاب

    ردحذف
  57. بوحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

    ردحذف
  58. هاااااااااااااااااااي

    ردحذف
  59. ممكن اتعرف على واحده من طنطا

    ردحذف
  60. المصرى انا معجب بالقناه دى جامد بس مش عارف ادخل علي دردشه رحاب اف ام من علي النت

    ردحذف
  61. انا مش عارف ازاي ارسل رسائل علي الشات

    ردحذف
  62. يا رب أهدى شعب مصر
    محمد

    ردحذف
  63. يا رب احمى جيشنا العظيم
    محمد

    ردحذف
  64. عايزة اسلم على صديقتى نوجا

    ردحذف
  65. كيفكم أنا أحمد محمود من مصر

    ردحذف
  66. زهرة الصبار26 أغسطس، 2013 1:42 ص

    مساء الخير

    ردحذف
  67. ممكن اتعرف علي واحده من السودان

    ردحذف
  68. مساء الخير
    انا مى ومش عارفة ادخل الشات
    اعمل اية

    ردحذف
  69. انسان مجروح7 سبتمبر، 2013 2:15 م

    هاى انا احمد بحب قناه الرحاب اوى ونفسى انضم ليكوا فى الشات الخاص بيكم

    ردحذف
  70. ممكن اعرف التوافق بين برج القوس والميزان ارجو الرد بسرعه

    ردحذف
  71. انا بحب قنات رحاب FM بس انا عابز اتواصل مع الرسائل على القناه

    ردحذف
  72. نفسى أعرف ياخالد اللى حسيته منك يبقا ايه

    ردحذف
  73. انا عاوز اعمل شات من على النت

    ردحذف
  74. احلي صباح علي اجمل قناه

    ردحذف
  75. الاسمر ابومها بيصبح علي كل المتابعين للقناه

    ردحذف
  76. هااااااي ممكن تسجل اسم اسماء سمكه

    ردحذف
  77. ابعت رسايل ازاي

    ردحذف
  78. هاااااى ممكن اتسجل باسم انا كدا روسيا

    ردحذف
  79. انت كل حياتى يا اسلام ويارب تبقى معايا ع طول وبقول لكلة انى مقدرش اعيش من غيرك حبيبتك ايمان♥♥♥♥♥♥

    ردحذف
  80. بحبك اوي يا اسلام ويارب نبقى مع بعض ع طول وانا مقدرش ابعد عنك لانك روحى واللى اتمنيتة حبيبتك ايمان ♥♥♥♥♥

    ردحذف
  81. بحبك مووووووووت يا ايلام ويارب ميحرمنيش منك ونبقى مع بعض ع طول حبيبتك ايمان♥♥♥♥

    ردحذف
  82. نا عرفة علام من المنيا ختار مصطفى كامل

    ردحذف
  83. انا بموت فى قناة رحاب اف ام ♥
    انا روان من اسكندرية

    ردحذف
  84. انا روان من اسكندرية
    انا بحب قناة اف ام اوووووى
    ♥ ♥ ♥ ☺ ♥ ♥ ♥

    ردحذف
  85. مساء الجمال

    ردحذف
  86. انا عاوز ادخل علي الشات ومش عارف

    ردحذف
  87. هاي انا عاوز ادخل علي الشاات ومش عارف

    ردحذف
  88. ازاى اخل علية

    ردحذف
  89. ازاى اخل علية

    ردحذف
  90. انا عوز اشارك علي الشات اعمل اية

    ردحذف
  91. السلام عليكم ورحمة الله

    ردحذف
  92. ازيكم النهارده

    ردحذف
  93. هى القناه دى ليها صفحة ع الفيس

    ردحذف
  94. هاى عايز اشترك فى شات رحاب اف ام

    ردحذف
  95. السلام وعليكم ورحمه الله وبركات

    ردحذف
  96. هااااااااااااااااااااااى انا هموت واعمل شات واتواصل معاكم

    ردحذف
  97. رحاب اف ام انابحبك حمادة

    ردحذف
  98. بليذ اغنية مات الكلام

    ردحذف
  99. عايز اعرف ازاى ادخل على الشات لكتابة رسائل

    ردحذف
  100. أحمد@الطحاوى30 نوفمبر، 2013 10:59 ص

    ممكن تثبيت لقب $الفرعون@ الصغير& أنا عايز أعرف نسبة الحب بين أحمد&وفاء

    ردحذف
  101. لو سمحتم انا عايز اعرف ازاي ادخل علي شات التليفزيون

    ردحذف
  102. هااااااااااااى

    ردحذف
  103. محمد و غادة m + G حب اللي الابد

    ردحذف
  104. m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G m + G محمد و غادة

    ردحذف
  105. هاى ممكن اسجل قمر الليالى

    ردحذف
  106. بحبك يا ام ملك بحبااااااااااااااااااااااااك

    ردحذف
  107. هاي ممكن ابقا صديقة

    ردحذف
  108. صباح الجمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال من كودك اكسيبريس للعاملين برحاب اف ام

    ردحذف
  109. صباح العسل على رحاب اف ام

    ردحذف
  110. عبد الرحمن18 يناير، 2014 1:39 م

    كـن لــي حبيبا كـمــا شــاء الــقــدر .... ولا تــتــركــنــي وحــيــد كاللــيــل بــلا قــمــر فــكــيــف لــي بــدونــك أن اعيــش بــيـن الــبــشــر ... فــهــل للـــزرع أن يــنــبــت دون أن يــســقــط عــلــيــه الــمــطــر.... بحبك يا إسراء

    ردحذف
  111. @ أنتي ربيع كل الزهور
    @ أنتي الفرح مع السرور
    @ أنتي القمر بدر البدور
    @ ساعة متتكلمي تغرد معاكي الطيور
    @ ولما تتبسمي يشع وشك نور
    @ يارب تكوني ليا وأبقى بيكي فخور
    @ إهداء خاص لحببتي إسراء ..
    عبد الرحمن

    ردحذف
  112. @ أنتي ربيع كل الزهور
    @ أنتي الفرح مع السرور
    @ أنتي القمر بدر البدور
    @ ساعة متتكلمي تغرد معاكي الطيور
    @ ولما تتبسمي يشع وشك نور
    @ يارب تكوني ليا وأبقى بيكي فخوا
    بحبك .... بحبك ... بحبك
    عبد الرحمن

    ردحذف
  113. ((مفهوم جديد للحب والحياة))
    هو كالمرض له اعراض لذيذه قالوا تشعر به بتدرج وتسلسل ,, يأتيك على غفله
    انه التسلسل الطبيعى لعلاقتك بالحياه ,, والطبيعه ,, والصفاء ,,وهو بدوره مؤشر
    ريختر لمدى شكرك لله ورضائك بالنعمه ,, فالحب رزق ,, ياتينا لينقينا من
    الداخل وتجلو به الجوانح ,, انه الغفران ,, والميلاد الجديد والرشفه الاولى للحياه
    الأبديه اعلم أنه لا حياه ابديه ولا شئ يدوم للابد ولكن الحب يشعرنا بالدوامــ
    والأمان والراحه والسكينه الى من نحبهمــ ,, يكفى أنه يجلب الموده ويربى فينا
    الأخلاق الحميده كالتسامح مع المحبوب فمن يحب لا يتعنف مع محبه ولو تعنف
    فليس هذا الحب انه التملك ,, والحب أبرأ ما يكون من هذا الذنب المسمى بالغيره
    الشيطانيه نعم فالغيره الجنونيه لا يجلبها الا الشيطان ليجعل أفكارك تتنطع ذهابا
    وايابا فى تصرفات من تتوسم فيه المحبه ,, ولو توسمت فيه الود ما اتاك الشك
    للحظات .. ومن يشكك فى روحانية الحب ونقائه يكفيه عيبا أنه لم يُهب اياه .. ولم
    تطأ نفسه ذاك الشرف العجيب ولم تلمس روحه تلك النفحات الراقيه لحب الناس
    والنظر اليهم بمنظور التنزه والعفاف نعم فالحب يجعلنا متسامحين مع بعضنا
    البعض على الاطلاق ,, انظر لما جلبه لك محبوبك من أفكار وعادات وكيف
    غيرك وما الذى جلبه لك حينما اقتحم ذواتك العليا واخترق افكارك وطباعك ,,
    استرسل كيف كان وجوده فى حياتك ومدى السلب والايجاب ,, حينها ستعرف ان
    كان حبا حقيقيا بريئا أم أنه عواطف ذائله وستذهب تحت تهديد اول شجار من
    شجارات الحياه الزوجيه او ,, او عدا ذلك ,, فالاختلاف وارد اى كان فالحب برئ
    من اى مسمى عداه واى معنى لا يعبر عنه ولا يحسن صياغته ,, االحب الحقيقى
    يحسن صياغتك يجعلك فى اسعد لحظاتك وأعلى انجازاتك………..
    انه يعطيك الطاقه الهائله لاصلاح الكون برمته ,, فالاصلاح ياتيك من ذاتك وما
    جاء من الداخل فحتما هو الاعمق ,, وما اسهل اصلاح الكون ان صلحت
    ذواتنا… جميل هو عندما أرى أمى تقف على قدميها ساعات لتعد لابى وجبه
    جديده محتمله اى عناء بل وصائمه غير متضرره ولا شاكيه .. الحب يجعل المرأه
    ورده يانعه واللامبالاه تحطمها وتجلب الجفاف لعروقها الحب يجعل أحدهم يمتنع
    عن قضم اظافره ويمنع الاخرى عن البكاء ونوبات الاكتئاب ويمنع الاخرين عن
    العديد من الاشياء التى تجلبها لنا الشياطين او شرور النفس البشريه ما اجمله
    حينما يجعلنا اسوياء ,, يقوى علاقتنا بالله يعكس في كل من يرانا صفاء روحيا
    ونورا مشعا ... والنفس البشريه طيبه بفطرتها نقيه قابله للعطاء والمحبه ترهقها
    الكراهيه بل ويؤذيها ,, فما نشعر به ينعكس علينا فى كل مشاعرنا وحينما تكره
    ستصبح ذا وجه ممقوت وسيفتح عليك الشيطان جميع الأبواب التى تؤدى بك
    للانتقام سيشدك الشيطان عن عالمنا عنا نحن البشر عن معنى السواء والحب
    )
    اى عناء فقط يجعلك بمعنى الكلمة انسان .. استعد جيدا والحق بمواكب الانسانيه
    .. لا وقت للهو يا انســان
    والحياه .. فكر فى الحب قبل الكراهيه فهو أسهل عليك كأنسان بكثير ولا ..يكلفك
    ((عازف الدموع ابو حنين)

    ردحذف
  114. ((مفهوم جديد للحب والحياة))
    هو كالمرض له اعراض لذيذه قالوا تشعر به بتدرج وتسلسل ,, يأتيك على غفله
    انه التسلسل الطبيعى لعلاقتك بالحياه ,, والطبيعه ,, والصفاء ,,وهو بدوره مؤشر
    ريختر لمدى شكرك لله ورضائك بالنعمه ,, فالحب رزق ,, ياتينا لينقينا من
    الداخل وتجلو به الجوانح ,, انه الغفران ,, والميلاد الجديد والرشفه الاولى للحياه
    الأبديه اعلم أنه لا حياه ابديه ولا شئ يدوم للابد ولكن الحب يشعرنا بالدوامــ
    والأمان والراحه والسكينه الى من نحبهمــ ,, يكفى أنه يجلب الموده ويربى فينا
    الأخلاق الحميده كالتسامح مع المحبوب فمن يحب لا يتعنف مع محبه ولو تعنف
    فليس هذا الحب انه التملك ,, والحب أبرأ ما يكون من هذا الذنب المسمى بالغيره
    الشيطانيه نعم فالغيره الجنونيه لا يجلبها الا الشيطان ليجعل أفكارك تتنطع ذهابا
    وايابا فى تصرفات من تتوسم فيه المحبه ,, ولو توسمت فيه الود ما اتاك الشك
    للحظات .. ومن يشكك فى روحانية الحب ونقائه يكفيه عيبا أنه لم يُهب اياه .. ولم
    تطأ نفسه ذاك الشرف العجيب ولم تلمس روحه تلك النفحات الراقيه لحب الناس
    والنظر اليهم بمنظور التنزه والعفاف نعم فالحب يجعلنا متسامحين مع بعضنا
    البعض على الاطلاق ,, انظر لما جلبه لك محبوبك من أفكار وعادات وكيف
    غيرك وما الذى جلبه لك حينما اقتحم ذواتك العليا واخترق افكارك وطباعك ,,
    استرسل كيف كان وجوده فى حياتك ومدى السلب والايجاب ,, حينها ستعرف ان
    كان حبا حقيقيا بريئا أم أنه عواطف ذائله وستذهب تحت تهديد اول شجار من
    شجارات الحياه الزوجيه او ,, او عدا ذلك ,, فالاختلاف وارد اى كان فالحب برئ
    من اى مسمى عداه واى معنى لا يعبر عنه ولا يحسن صياغته ,, االحب الحقيقى
    يحسن صياغتك يجعلك فى اسعد لحظاتك وأعلى انجازاتك………..
    انه يعطيك الطاقه الهائله لاصلاح الكون برمته ,, فالاصلاح ياتيك من ذاتك وما
    جاء من الداخل فحتما هو الاعمق ,, وما اسهل اصلاح الكون ان صلحت
    ذواتنا… جميل هو عندما أرى أمى تقف على قدميها ساعات لتعد لابى وجبه
    جديده محتمله اى عناء بل وصائمه غير متضرره ولا شاكيه .. الحب يجعل المرأه
    ورده يانعه واللامبالاه تحطمها وتجلب الجفاف لعروقها الحب يجعل أحدهم يمتنع
    عن قضم اظافره ويمنع الاخرى عن البكاء ونوبات الاكتئاب ويمنع الاخرين عن
    العديد من الاشياء التى تجلبها لنا الشياطين او شرور النفس البشريه ما اجمله
    حينما يجعلنا اسوياء ,, يقوى علاقتنا بالله يعكس في كل من يرانا صفاء روحيا
    ونورا مشعا ... والنفس البشريه طيبه بفطرتها نقيه قابله للعطاء والمحبه ترهقها
    الكراهيه بل ويؤذيها ,, فما نشعر به ينعكس علينا فى كل مشاعرنا وحينما تكره
    ستصبح ذا وجه ممقوت وسيفتح عليك الشيطان جميع الأبواب التى تؤدى بك
    للانتقام سيشدك الشيطان عن عالمنا عنا نحن البشر عن معنى السواء والحب
    )
    اى عناء فقط يجعلك بمعنى الكلمة انسان .. استعد جيدا والحق بمواكب الانسانيه
    .. لا وقت للهو يا انســان
    والحياه .. فكر فى الحب قبل الكراهيه فهو أسهل عليك كأنسان بكثير ولا ..يكلفك
    ((عازف الدموع ابو حنين) ,,

    ردحذف
  115. اذا اردت شيئا فاطلق صراحه فان عاد لك فهو ملكك من البداية وان لم يعد فانه ليس لك من البداية

    ردحذف
  116. هاي عبدلله انتي عامل ايه انا ديما بسمعك انتي حد جميل وكلامك جامد جد وانا بخد بنصيحك

    ردحذف
  117. هاى ممكن اتعرف بيكم

    ردحذف
  118. لو سمحتو انا عاوزه اسجل ومش عارفه ازاى بليز ممكن اى حد يقولى

    ردحذف

اشترك على صفحتنا على الفيسبوك ثم أكتب تعليقك بكل حـــرية
https://www.facebook.com/aliragabelgendy
الرابط اسفل الصفحة